Bunt i protest jako kluczowe elementy społecznego zaangażowania młodzieży. W ramach warsztatów „Społeczna historia Gniezna”, uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego w Gnieźnie eksplorują zagadnienia związane z buntem, protestem i strajkiem. Warsztaty te stanowią część Festiwalu Dziedzictwa Kulturowego Gniezna Fyrtel, organizowanego przez Bibliotekę Publiczną Miasta Gniezna, którego celem jest przybliżenie młodym ludziom lokalnej historii społecznej.
Doświadczeni organizatorzy i zaangażowani uczestnicy. Zajęcia prowadzone są przez Kamila Kasprzaka-Bartkowiaka i Pawła Bartkowiaka, znanych lokalnych społeczników i animatorów kultury. W tym roku w warsztatach uczestniczy ośmioro licealistów, w tym takie osoby jak Marcelina Owczarek, Kinga Juszczyk oraz Filip Sawa. Ich zaangażowanie świadczy o rosnącym zainteresowaniu młodzieży tematyką społeczną.
Podstawy teoretyczne i lokalny kontekst. Warsztaty rozpoczęły się od omówienia kluczowych pojęć, takich jak protest, demonstracja i strajk. Uczestnicy poznali również historię lokalnych buntów, co pozwoliło im zrozumieć, jak ważną rolę odgrywały one w kształtowaniu współczesnego społeczeństwa. Od demonstracji z początku XX wieku po współczesne protesty, młodzież miała okazję zgłębić tematykę na podstawie realnych wydarzeń.
Praktyczne podejście do nauki. W ramach ćwiczeń uczniowie analizowali najnowsze protesty w regionie, takie jak protesty kobiet i rolników czy manifestacje solidarnościowe z Palestyną. Również strajki pracowników fabryki kominów Jeremias i nauczycieli były przedmiotem ich zainteresowania. Dzięki temu uczestnicy mogli lepiej zrozumieć motywacje i formy współczesnych ruchów społecznych.
Kreatywność w działaniu. Kolejnym krokiem w edukacji młodzieży było obejrzenie filmu o globalnych protestach, co poszerzyło ich perspektywę na te zjawiska. Następnie, inspirowani jednym z gnieźnieńskich protestów ekologicznych z 2010 roku przeciwko wycince lip przy ulicy Lecha, uczniowie przystąpili do tworzenia scenariusza filmowego. Ich celem jest uchwycenie istoty lokalnych inicjatyw społecznych w formie filmowej, co stanowi kolejny etap w ich edukacji obywatelskiej.
źródło: facebook.com/biblioteka.gniezno